Educaţia adulţilor nu este deloc un concept
nou. In 1976, la conferinţa generală UNESCO educaţia adulţilor a fost definită
ca „un ansamblu de procese organizate de educaţie cu un conţinut şi metode
specifice, formale şi informale prin care se prelungeşte educaţia
iniţială, prin care persoanele considerate adulte îşi dezvoltă aptitudini, îşi
îmbogăţesc cunoştinţele, îşi ameliorează calificarea profesională, îşi
reorientează atitudinile şi comportamentele ca urmare a dezvoltarii
personale”.
Educaţia adulţilor este radical diferită de
educatia scolară datorita schimbarilor care se produc intr-un individ de a
lungul timpului. Multi specialisti consideră că dezvoltarea individului poate
fi divizată în două în două mari etape:
- una care se întinde până în jurul vârstei
de 24/25 de ani si care este vârsta educatiei şi formării generale şi
profesionale;
- a doua etapă, care acoperă restul vieţii,
consacrată carierei profesionale în care individul pune în valoare ce a
asimilat în prima perioadă.
In mod evident educaţia adulţilor se
adreseaza celei de a doua perioade în care individul incearcă sa pună în
valoare ce a asimilat în prima perioadă, dar pentru a face acest lucru intr-un
mod competitiv, are nevoie de un sprijin suplimentar. Spre deosebire de copil,
adultul nu are insă nevoie de achiziţia unui volum mare de cunoştinte ci de
imbunătătirea anumitor cunostinte si mai ales de a dobandi noi deprinderi si
noi aptitudini utile in muncă si pentru integrarea lui in societate.
Datorita experientei de viata, adultul judeca
educatorul si procesul de invatamant altfel decat un copil. Cei care
organizeaza cursuri dedicate adultilor trebuie sa tina cont de factorii care
influenteaza invatarea la adulti:
- strategiile de
transmitere a informatiilor
- stilurile de
invatare
- mediul
- motivatia
- varsta
- experienta,
cunostintele
In plus, atunci cand elaboreaza planul de
invatamant trebuie să tina cont de următoarele aspecte:
- adultii au nevoie
să ştie de ce trebuie să înveţe un anumit lucru;
- adultii învaţă mai
bine experimentând;
- adultii învaţă cel
mai productiv atunci când subiectul constituie pentru ei o valoare cu
aplicabilitate imediată;
- adultii trebuie
implicaţi în planificarea şi evaluarea activităţii lor;
- adultii sunt mai
interesaţi de subiecte care se referă la profesia sau la viaţa lor
personală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu