joi, 27 februarie 2014

Bariere in comunicare educationala

Cand iti incepi cariera de trainer si ai in fata ta o sală de curs in care se află un număr de 20-25 de persoane nu este simplu, mai ales cand cei din sală nu sunt foarte atenti la ceea ce incerci să le spui. Dacă lucrurile nu decurg asa cum ti-ai dori ar trebui să te gandesti rapid dacă nu cumva există anumite bariere in comunicarea ta cu cei din sala de curs.
Procesul de comunicare educatională, făcând parte din procesul de comunicare în sine, se loveste de aceleasi bariere ce pot interveni si modifica, perturba sau chiar bloca orice proces de comunicare.
Cele mai frecvente bariere în comunicare sunt:

Bariere introduse de emiţător
- nesiguranta asupra continutului mesajului;
- comunicarea trunchiată a unor mesaje, mesaje cu sensuri ascunse;
- presupuneri neexplicite sau false presupuneri, care pot genera receptarea unor semnificatii diferite de cele intentionate de emitător. Realitatea este percepută diferit de catre fiecare individ;
- alegerea unui mesaj nepotrivit pentru participantii la curs.

Bariere introduse de receptor
- limitele individuale (de educatie sau chiar defecte psihice / fizice ale participantilor);
- negativism în atitudini si comportament.

Bariere care ţin de emiţător şi receptor
- incompatibilitate intre emitător si receptor.

Bariere externe
- lipsa canalelor de comunicare;
- timpul şi circumstanţele nepotrivite (ora nepotrivită pentru comunicare sau intervalul insuficient al comunicarii);
- interferentele – evenimente care tin de natura mediului sau de prezenta altor surse mai puternice si care pot perturba atentia receptorului;
- distanţa prea mare sau prea mică între emiţător şi receptor;
- insfrastructură necorespunzătoare (mijloace tehnice cu functionare defectuoasă sau legate de mediul ambiental, inclusiv temperatură sau iluminare)

De multe ori pierderile din procesul de comunicare educativă se datorează mai multor diferentieri între emitator si receptor: diferenta de sistem de cunostinte, diferente de rol, stare afectivă, motivatie, statut social sau trăsături de personalitate.
Dacă vrei să ai succes in cariera de trainer primul lucru pe care trebuie să il faci inainte de a incepe un curs cu o grupă nouă este să evaluezi rapid persoanele din sală si să iti faci o strategie de lucru care să permită eliminarea eventualelor diferentieri între emitator si receptor.


Si nu uitati: un comportament prea încordat al emitatorului poate conduce la stări conflictuale si la dezvoltarea unui comportament de aparare al receptorului !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu