Principalele acte normative care reglementeaza sistemul de FPA
din România sunt:
·
Legea
educatiei nationale nr. 1/2011;
· Ordonanta
de urgenta nr. 49/2014 privind instituirea unor masuri în domeniul educatiei,
cercetarii stiintifice si pentru modificarea unor acte normative, ce adduce
completari si modificari Legea educatiei nationale nr. 1/2011;
· Legea
nr 167/2013 pentru modificarea si completarea OG nr. 129/2000 privind formarea
profesionala a adultilor, precum si actele normative subsecvente OG 129/2000
(referitoare la normele de aplicare, metodologiile, procedurile, clasificarile
si nomenclatoarele specifice), prin care sunt reglementate:
·
criteriile
si procedurile de asigurare a calitatii programelor de FPA;
·
formarea
profesionala, evaluarea si certificarea bazate pe competente;
·
evaluarea
si recunoasterea competentelor dobândite în contexte non-formale si informale
de învatare;
· Codul
Muncii (Legea nr. 53/2003), care are prevederi specifice cu privire la formarea
profesionala în întreprinderi si care stipuleaza obligatia companiilor de a
forma profesional personalul;
·
Legea
nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularii ocuparii
fortei de munca, modificata prin Legea nr. 107/2004 si Legea nr. 580/2004, prin
care sunt reglementate masurile active si pasive împotriva somajului;
· Ordinul
nr. 5204/2014 privind aprobarea Metodologiei de înscriere si înregistrare a
calificarilor din învatamântul superior în Registrul National al Calificarilor
din Învatamântul Superior (RNCIS)
· Acte
normative referitoare la formarea profesionala reglementata la nivel sectorial.
Aceste reglementari pot sa se refere la continutul formarii, conditiile de
acces la formare, furnizarea formarii, evaluarea si certificarea rezultatelor
formarii.
Prin
legislatia FPA din România au fost implementate principiile europene de baza
referitoare la transparenta calificarilor si la recunoasterea competentelor si
calificarilor, indiferent de contextul de învatare în care acestea au fost
dobândite – formal, non-formal sau informal.
Autoritatea Nationala pentru
Calificari, denumita ANC, este înfiintata în temeiul Legii
educatiei nationale nr. 1/2011, se organizeaza si functioneaza, în conformitate
cu prevederile art. 1 din Hotarârea de Guvern nr. 556/2011, ca institutie
publica cu personalitate juridica, organ de specialitate în coordonarea
Ministerului Educatiei si Cercetarii Stiintifice.
A.N.C. indeplineste urmatoarele
misiuni:
a) elaborarea
Cadrului national al calificarilor in concordanta cu Cadrul european al
calificarilor pentru invatarea pe tot parcursul vietii si gestionarea
Registrului national al calificarilor;
b)
monitorizarea, evaluarea si controlul implementarii Cadrului national al
calificarilor la nivelul institutiilor din sistemul national de calificari;
c)
monitorizarea, evaluarea si controlul sistemului de educatie continua si
formare profesionala continua.
A.N.C. are urmatoarele atributii:
a) propune
Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si Ministerului
Muncii, Familiei si Protectiei Sociale elemente de politici si de strategii
nationale, proiecte de acte normative referitoare la sistemul national al
calificarilor si la formarea profesionala a adultilor;
b) participa
la elaborarea de planuri sau programe de interes national in domeniul
calificarilor si al formarii profesionale continue;
c)
elaboreaza, implementeaza si actualizeaza Cadrul national al calificarilor,
asigurand integrarea tuturor nivelurilor de calificari profesionale si
academice obtinute in contexte de invatare formala, nonformala si informala;
d) elaboreaza
si actualizeaza periodic metodologiile si instrumentele necesare implementarii
Cadrului national al calificarilor si formarii profesionale continue;
e) desfasoara
activitatile si dezvolta instrumentele necesare monitorizarii, evaluarii si
controlarii procesului de implementare a Cadrului national al calificarilor;
f) asigura
referentierea Cadrului national al calificarilor fata de Cadrul european al
calificarilor, precum si comparabilitatea sistemului national al calificarilor
cu sistemele de calificari existente in alte state;
g) asigura
realizarea tehnica, gestionarea si actualizarea urmatoarelor registre
nationale: Registrul national al calificarilor, Registrul national al
furnizorilor de formare profesionala a adultilor si Registrul national al
evaluatorilor de competente profesionale;
h)
coordoneaza si controleaza metodologic la nivel national descrierea
calificarilor si inscrierea acestora in Registrul national al calificarilor;
i) asigura
calitatea in implementarea Cadrului national al calificarilor si in formarea
continua, prin elaborarea si aplicarea de metodologii, standarde si proceduri
specifice, in colaborare cu institutiile interesate;
j)
coordoneaza procesul de autorizare a furnizorilor de formare profesionala a
adultilor, realizat de comisiile de autorizare judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti;
k)
acrediteaza centrele de evaluare a competentelor profesionale, organismele de
evaluare si certifica evaluatorii de evaluatori;
l)
coordoneaza certificarea evaluatorilor de competente profesionale;
m) avizeaza
infiintarea comitetelor sectoriale si sprijina desfasurarea activitatii
acestora, in conformitate cu prevederile Legii nr. 132/1999 privind
infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului National al Calificarilor
si al Formarii Profesionale a Adultilor, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare;
n) sprijina
institutiile de invatamant superior in organizarea de studii de formare si
dezvoltare profesionala continua;
o) propune
spre aprobare Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului
tarifele pentru serviciile de asistenta tehnica si/sau de specialitate privind:
verificarea, validarea si aprobarea standardelor ocupationale si a
calificarilor; elaborarea si validarea calificarilor; evaluarea si acreditarea
centrelor de evaluare a competentelor profesionale, a organismelor de evaluare,
a evaluatorilor de evaluatori si a evaluatorilor de competente;
p) elaboreaza
metodologiile si procedurile de evaluare si certificare a evaluatorilor de
competente profesionale, a evaluatorilor de evaluatori si a evaluatorilor
externi, precum si normele metodologice de aplicare a acestor metodologii si le
propune spre aprobare Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si
Sportului;
q) participa,
alaturi de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului la
elaborarea metodologiei pentru identificarea, evaluarea si recunoasterea
rezultatelor invatarii in contexte nonformale si informale;
r) participa,
alaturi de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si de
alte ministere interesate, la elaborarea metodologiei de acordare a creditelor
transferabile;
s) elaboreaza
periodic rapoarte nationale privind implementarea sistemului de calificari din
Romania;
t) publica
anual un raport cu privire la propria activitate;
u) asigura
informarea opiniei publice cu privire la functionarea sistemului national de
calificari si la modalitatea de accesare si valorificare a informatiilor
oferite;
v) publica
manuale si ghiduri de bune practici, lucrari de sinteza in domeniul
calificarilor si al formarii profesionale a adultilor;
w) concepe si
implementeaza programe si proiecte nationale, internationale sau ale Uniunii
Europene pentru indeplinirea misiunilor sale;
x) participa
la derularea unor programe sau proiecte finantate din fondurile structurale sau
de coeziune ale Uniunii Europene;
y) efectueaza
activitati de transfer de cunostinte, formare, consultanta si asistenta tehnica
in domeniul sau de activitate;
z)
administreaza si gestioneaza resursele financiare alocate de la bugetul de stat
si pe cele rezultate din venituri proprii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu